Dette undervisningsopplegget, som har fått tittelen «Institusjonstiden som brobygger i åndssvakesaken», er primært utviklet for elever ved helse- og oppvekstfag i den videregående skolen, men kan fritt benyttes av andre som finner nytte i opplegget.
Opplegget fokuserer på hvordan omsorgstilbudene for psykisk utviklingshemmede har vokst frem og vært i stadig endring, frem mot dagens omsorg. Det strekker seg dermed fra tiden før institusjonene kom, gjennom det man gjerne kaller institusjonstiden i Norge, frem til HVPU-reformen og nedleggelsen av institusjonene.
Gjennom opplegget vil elevene få mange arbeidsoppgaver som skal fremme læring og refleksjon. Siste oppgave er et prosjektarbeid knyttet opp mot hvordan omsorgstilbudene ser ut i dag, med fokus på bolig, barnehage, skole, arbeid og fritid.
FILER TIL NEDLASTNING
Klikk på bildene for å laste ned de aktuelle filene.

Til fremvisning i klasserommet. Inkluderer alle arbeidsoppgavene for elever på passende steder i gjennomgangen.
LÆREPLANMÅL – HELSE- OG OPPVEKSTFAG
Vg1 helse- og oppvekstfag
- gjøre rede for hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert, og reflektere over eget yrkesvalg
- vise hvordan brukermedvirkning kan gjennomføres i helse- og oppvekstsektoren
- drøfte hvordan endringer i samfunnet kan påvirke yrkesutøvelsen, og peke på muligheter og utfordringer disse endringene kan gi
Vg2 helsearbeiderfag
- forklare hva pasient- og brukermedvirkning innebærer og bruke dette i yrkesutøvelsen
- gjøre rede for gjeldende regelverk om kvalitet i helse- og omsorgstjenesten og drøfte hva faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp innebærer