UNDERVISNINGSOPPLEGG

Dette undervisningsopplegget, som har fått tittelen «Institusjonstiden som brobygger i åndssvakesaken», er primært utviklet for elever ved helse- og oppvekstfag i den videregående skolen, men kan fritt benyttes av andre som finner nytte i opplegget.

Opplegget fokuserer på hvordan omsorgstilbudene for psykisk utviklingshemmede har vokst frem og vært i stadig endring, frem mot dagens omsorg. Det strekker seg dermed fra tiden før institusjonene kom, gjennom det man gjerne kaller institusjonstiden i Norge, frem til HVPU-reformen og nedleggelsen av institusjonene.

Gjennom opplegget vil elevene få mange arbeidsoppgaver som skal fremme læring og refleksjon. Siste oppgave er et prosjektarbeid knyttet opp mot hvordan omsorgstilbudene ser ut i dag, med fokus på bolig, barnehage, skole, arbeid og fritid.

FILER TIL NEDLASTNING

Klikk på bildene for å laste ned de aktuelle filene.

Kort lærerveiledning for bruk av opplegget.

Til fremvisning i klasserommet. Inkluderer alle arbeidsoppgavene for elever på passende steder i gjennomgangen.

Samling av alle arbeidsoppgaver, som kan deles med elevene.

LÆREPLANMÅL – HELSE- OG OPPVEKSTFAG

Vg1 helse- og oppvekstfag

  • gjøre rede for hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert, og reflektere over eget yrkesvalg
  • vise hvordan brukermedvirkning kan gjennomføres i helse- og oppvekstsektoren
  • drøfte hvordan endringer i samfunnet kan påvirke yrkesutøvelsen, og peke på muligheter og utfordringer disse endringene kan gi

Vg2 helsearbeiderfag

  • forklare hva pasient- og brukermedvirkning innebærer og bruke dette i yrkesutøvelsen
  • gjøre rede for gjeldende regelverk om kvalitet i helse- og omsorgstjenesten og drøfte hva faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp innebærer